Saturday 9 June 2012

Facebook ကိုဘာအတြက္ သံုးမွာလဲး.....?

                                                                                                                       
 လူမႈကြန္ရက္ ဝက္ဘ္ဆိုက္တစ္ခုျဖစ္တဲ႔ ေဖ႔စ္ဘြတ္က လူေတြရဲ႕ ေန႔စဥ္လူမႈဘဝရဲ႕အစိတ္အပိုင္း ျဖစ္လာသလို၊ ပညာေရး စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြမွာပါ ၾသဇာပိုလႊမ္းလာ သည္။ ေဖ႔စ္ဘြတ္သာ တိုင္းျပည္တစ္ ျပည္ဆိုရင္၊ တ႐ုတ္နဲ႔ အိႏၵိယၿပီးရင္ တတိယအႀကီးဆံုး တိုင္းျပည္ျဖစ္ လိမ္႔မည္။ အခုလက္ရွိ ေန႔စဥ္ ေဖ႔စ္ဘြတ္သံုးတဲ႔ လူဦးေရ သန္း ၈ဝဝ ရွိၿပီး၊ ၇ဝ ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္က အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု အျပင္ ဘက္က ျဖစ္သည္။ ေဖ႔စ္ဘြတ္ေပၚ မွာ ဘာသာစကား ၇ဝ ေက်ာ္ျဖင္႔ အသံုးျပဳေနၾကသည္။  ေဖ႔စ္ဘြတ္ အသံုးအမ်ားဆံုး ငါးႏိုင္ငံအနက္ ႏွစ္ႏိုင္ငံက အစၥ လာမ္ႏိုင္ငံေတြ ျဖစ္သည္။ အင္ဒိုနီး ရွားက နံပါတ္ ၂ ျဖစ္ၿပီး တူရကီက နံပါတ္ ၅ ျဖစ္သည္။ ၂ဝ၁၁ ခုႏွစ္အတြင္း အာရပ္   ႏိုင္ငံ ေတြမွာ ေဖ႔စ္ဘြတ္ သံုးသူ ၇၉ ရာခိုင္ႏႈန္းျမင္႔လာခဲ႔သည္။

 ေနာက္ ေဖ႔စ္ဘြတ္သံုးစြဲသူ အေရအတြက္ အျမန္ဆံုးတိုးတက္ လာတဲ႔ ႏိုင္ငံေတြကေတာ႔ ဘရာဇီး၊ အိႏၵိယ နဲ႔  မကၠဆီကိုတို႔ ျဖစ္သည္။  မၾကာခင္က မင္နီဆိုးတား တကၠသိုလ္ ႏိုင္ငံတကာေရးရာ ပါေမာကၡ Gerald Fry နဲ႔အဖြဲ႔က စတန္းဖို႔ဒ္တကၠသိုလ္ စက္မႈပန္းၿခံ ႀကီးထဲက   ေဖ႔စ္ဘြတ္႐ုံးခ်ဳပ္ကို အလည္သြားခဲ႔သည္။ ေဖ႔စ္ဘြတ္႐ုံး ခ်ဳပ္မွာ အလုပ္သမား ၇ဝဝ ေက်ာ္ ရွိသည္။ ေနာက္ အဲဒီနဲ႔ သိပ္မေဝးနဲ႔ Menlo Park က ေဖ႔စ္ဘြတ္ ႐ုံးမွာလည္း အလုပ္သမား ၄ဝဝ ခန္႔ရွိ သည္ဟု ဆိုသည္။

အဲဒီ အံ့ၾသဖြယ္ေကာင္းတဲ႔ နည္းပညာ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမွာ အသိပညာလုပ္သား ၁၁ဝဝ ေက်ာ္ လုပ္ကိုင္ေနၿပီး၊ လုပ္ငန္း တန္ဖိုးက ေဒၚလာ ၅ဝ ဘီလ်ံ။ ဘိုးအင္း ေလ ယာဥ္ကုမၸဏီရဲ႕ ေငြေၾကးပမာဏ
ထက္မ်ားေနၿပီး General Motors ကားကုမၸဏီရဲ႕တန္ဖိုးပမာဏေလာက္ ရွိေနသည္။ ဒါေပမဲ႔ ႐ုပ္ဝတၴဳပစၥည္း ပိုင္း ေနရာယူမႈက အဲဒီ ကုမၸဏီႀကီး ႏွစ္ခုထက္ ေဖ႔စ္ဘြတ္က အေတာ္ နည္းသည္။ ပါေမာကၡ Gerald Fry က ေဖ႔စ္ဘြတ္ကို ပညာေရးအတြက္ အသံုးျပဳႏိုင္ပံုနဲ႔ အလြဲသံုးႏိုင္ပံုတို႔ကို သူ႔ေက်ာင္းသား ေတြနဲ႔ ေဆြးေႏြးခဲ႔ သည္။

အဂၤလိပ္စကား မေျပာတဲ႔ ႏိုင္ငံ ေတြက ေက်ာင္းသားေတြအတြက္ ေဖ႔စ္ဘြတ္ကေန အဂၤလိပ္စာ ေရးဖို႔ ဖတ္ဖို႔ ေလ႔က်င္႔ဖုိ႔အတြက္ ေကာင္း မြန္တဲ႔ အခြင္႔အလမ္းျဖစ္ သည္ဟု ဆိုသည္။ ေနာက္ ေဖ႔စ္ဘြတ္ေပၚက တန္ဖိုးရွိတဲ႔မ်ားစြာေသာ ႐ုပ္ပံုေတြကို  presentation ေတြအတြက္ အသံုး ခ်ႏုိင္သည္။ ပံုႏွိပ္ထုတ္ေဝမႈေတြ လုပ္ ႏိုင္သည္။ အံ့ၾသဖြယ္ေကာင္းတဲ႔ ပထမကမၻာစစ္ေလာက္က ပံုေတြကို ေတာင္ ျပန္တင္ရွယ္ယာလုပ္ၾက သည္။

ေဖ႔စ္ဘြတ္ကေန ကမၻာအႏွံ႔က ယဥ္ေက်းမႈမတူ ေဒသမတူသူေတြနဲ႔ အဖိုးတန္ အင္ေဖာ္ေမးရွင္းေတြမွ်ေဝ ျခင္း ေဆြးေႏြးျခင္းျဖင္႔ အသိပညာ အင္အား (intellectual power)ကို ထူေထာင္ႏိုင္သည္။ ေနာက္ ေဖ႔စ္ ဘြတ္မွာ သုေတသနေတြ (elec-tronic surveys) လည္း လုပ္ႏိုင္ ေသးသည္။ ေဖ႔စ္ဘြတ္ကို အလြဲသံုးမႈက ေတာ႔ အလြန္အမင္းဆိုးက်ဳိးေတြကို ျဖစ္ေစႏိုင္တဲ႔ ဆိုက္ဘာအႏိုင္က်င္႔မႈ ဗိုလ္က်မႈ (cyber bullying) ျဖစ္ သည္။ အထူးသျဖင္႔ ဆယ္ေက်ာ္ သက္ေတြရဲ႕ ပုဂၢိဳလ္ေရးသိကၡာ ထိခုိက္ေအာင္ ျပဳမူျခင္း ျဖစ္သည္။ ဆိုက္ဘာလူဆိုးေတြက မိန္းက ေလးငယ္ေတြရဲ႕ေဖ႔စ္ဘြတ္အေကာင္႔ ကို ေဖာက္ထြင္းေခ်ာင္းေျမာင္း (hack)၊ ဖြဖို႔ ႀကံစည္ျခင္း   ျဖစ္သည္။ ေနာက္ထပ္ ဆိုးက်ဳိးတစ္ခုက ေတာ႔ ဘိန္းစြဲသလို ေဖ႔စ္ဘြတ္ စြဲေန ျခင္း (Facebook addiction) ျဖစ္ သည္။ လူတစ္ဦးခ်င္းစီက သူတို႔ရဲ႕ အဖိုးတန္အခ်ိန္ အမ်ားစုကို ေဖ႔စ္ ဘြတ္ေပၚမွာတင္ အခ်ိန္ျဖဳန္းပစ္ျခင္း ပင္။ ေနာက္ အသံုးျပဳသူေတြဟာ အတိုေကာက္စာလံုးေတြ ေရးျခင္း (how r u?) ျဖင္႔ ဘာသာစကား အေလ႔အက်င္႔ ဆိုးကို အၿမဲထိစပ္ေန ျခင္း ျဖစ္သည္။

ေလ႔လာမႈတစ္ခုအရ ၿဗိတိန္က မိန္းကေလးငယ္တခ်ိဳ႕ဟာေဖ႔စ္ဘြတ္ ဟာ သူတို႔ဘဝရဲ႕ အေရးႀကီးတဲ႔ အစိတ္ပိုင္းတစ္ခုပဲ၊ ဘယ္ေလာက္ အေရးႀကီးသလဲဆိုရင္ မိဘ ထက္ေတာင္ အေရးပါတယ္လို႔ေျဖဆိုၾက သည္။ ေၾကာက္လန္႔ဖြယ္အေျဖပါပဲ။ တကယ္ေတာ႔ ေဖ႔စ္ဘြတ္ဟာ အသြားႏွစ္ဖက္ပါတဲ႔ဓားလိုျဖစ္သည္။ ပညာေရး သမားေတြနဲ႔ ဆရာေတြက နည္းပညာသစ္ေတြနဲ႔ ယဥ္ပါးေအာင္ ေက်ာင္းသားေတြ ဘယ္လိုအသံုးျပဳ ရမလဲဆိုတာ ေဖ႔စ္ဘြတ္ကတစ္ဆင္႔ အကူညီေပးႏိုင္သည္။ ငယ္တဲ႔သူ ေတြက အသက္ႀကီးတဲ႔သူေတြထက္ နည္းပညာနဲ႔ လူမႈမီဒီယာေတြ ဘယ္ လိုအသံုးျပဳရမယ္ဆိုတာ ေနာေက် ေနေပမယ့္ ပညာေရး၊ အခ်ိန္နဲ႔ဘဝ အတြက္ ဘယ္လိုအက်ဳိးရွိရွိ သံုးရ မလဲဆိုတာသိဖို႔ ဆရာေတြကကူညီ ေပးႏိုင္သည္။

ဥပမာ- မၾကာခင္က ခ်ီကာဂိုရွိ North Western University ကို ေရာက္လာတဲ႔ ပထမႏွစ္ ေက်ာင္း သားေတြကို ေဖ႔စ္ဘြတ္ကဲ႔ သို႔ေသာ ေဆာ႔ဖ္ဝဲသစ္ေတြကို စနစ္ တက်  ဘယ္လိုအသံုးျပဳမလဲဆိုတာ ေဝဖန္ သံုးသပ္ေဆြးေႏြးမႈေတြလုပ္ခိုင္းသည္။ အဲဒီလို ေဆြးေႏြးသံုးသပ္မႈေတြ လုပ္မထားရင္၊ ေဖ႔စ္ဘြတ္ကို အသိ ပညာအတြက္ အသံုးျပဳမႈထက္၊ အလြယ္တကူ လမ္းေၾကာင္းလြဲ အခ်ည္းအႏွီးအသံုးျပဳမႈေတြ ျဖစ္ လာႏိုင္သည္ဟု ပါေမာကၡ Gerald Fry က ေျပာဆိုသည္။


 ဝင္႔ထန္း (ေမာကၡ ပညာေရးမဂၢဇင္း) မွ သိသမွ် ။

1 comment: